Příklad z cest: Jak pracujeme se svým potenciálem?
Některým věcem se mi daří porozumět jen stěží. Prvních deset prázdninových dnů jsem strávil na ose Frýdek-Místek – Ostrava – Varšava – Lomža – Suwalki – Kaunas – Riga – Tallinn. Třetí prázdninový víkend na ose Frýdek-Místek – Olomouc – Brno – Pelhřimov – Tábor.
Po desítkách hodin jízdy nemůžu neporovnávat. Jak je možné, že Polsko jako země před několika lety nejen v české části naší země, ale i na Moravě a ve Slezsku, vysmívaná tím, že na východě vlastně ještě nemají asfaltové silnice, má infrastrukturu na nesrovnatelně vyšší úrovni než my? Jak je možné, že zhruba čtyř set kilometrovou cestu z Ostravy do Varšavy pro lístky na evropský fotbalový šampionát v roce 2012 jsme tehdy absolvovali za šest hodin, v současnosti bez problémů za necelé čtyři – tedy o třetinu rychleji. To vše s výjimkou úseku okolo Czestochové a úseku před hlavním městem, kde se na modernizaci v současnosti intenzivně pracuje, po silnicích výborné kvality. Západní obchvat hlavního města je moderně a velkoryse dobudován a na severovýchod na Bialystok vyjedete bez toho, abyste museli do metropole fakticky zajíždět.
Neobstojí ani argument, že jde o centrální část země, ale na vesnicích se stále jezdí po polních cestách. Když sjedete u Wyszkowa z rychlostní komunikace, pokračujete po polovině vozovky kolem několik desítek kilometrů dlouhé stavby, která jižnějšího komfortu dosáhne do několika let. Nové, i když méně kapacitní komunikace, jsou vybudované nebo se právě budují i na severovýchodě země v turisticky atraktivních lokalitách Mazurských jezer, ale i odlehlejších oblastech blíže hranici s Litvou.
Nechci vše natírat na černo nebo bílo. Jen ten rozdíl prostě zarazí, i když započteme různé aspekty, jako je rovinatý charakter Polska bez výraznějších převýšení a překážek. A nejvíc zarazí rychlost změny a dynamický vývoj. Z Ostravy se k moři do Polska u Gdaňsku před deseti lety cestovalo celý den. Dnes tam dojedete za šest hodin po nově vybudovaných – pravda, v některých úsecích placených, silnicích.
Když cestujete pravidelně mezi Ostravou a Táborem jako já už několik let, zarazí vás naopak to, že se vlastně nic moc neděje – tedy pozitivního. Postupujeme pomalu, salámovou metodou po drobných dílech. A všichni stojíme – někteří trpělivě, někteří v záchvatu vzteku - ve věčných kolonách v omezeních, kde nevidíte pracovat přes pracovní den odpoledne během léta jediného člověka a techniky spatříte jen minimum.
Vlastně je z toho smutno. Protože vás to nutí přemýšlet o tom, jak se svým potenciálem různé státy zacházejí. U jakého hlavního města bude chtít investor postavit novou továrnu? Tam, kde vidí pozitivní změny při první cestě z letiště? Nebo tam, kde zůstane stát po příjezdu v hodinové zácpě?
A civilizovaný svět paradoxně nekončí ani za hranicemi Polska. Páteřní komunikace v Litvě, Estonsku (a částečně i v Lotyšsku) jsou ve většině případů také ve velmi dobrém stavu a za posledních několik let je zlepšení úctyhodné.
Takže si to shrňme – nejhorší dálniční úsek na trase Ostrava – Tallinn vás čeká mezi Ostravou a Bohumínem, kde se v autě vlníte a skáčete více než ve vlnách Baltu. A jak dlouho už o problému víme? A jak jsme ho vyřešili? A jsme s tím takto spokojeni?
Marek Síbrt
Předvánoční glosa: Jak mluvkuje Jihočech v regionu razovitem
Mluvčí mluví s novináři do televize a rádia. Občas napíše článek do novin, nebo odpoví na novinářský dotaz. Sedí v teplém kanclu, pije kafíčko... Jaká je realita? Pár předvánočních střípků z jednoho týdne...
Marek Síbrt
Lodž: Po stopách utýraných chladným a temným tunelem
Zážitek, ze kterého zamrazí a bude mrazit ještě hodně dlouho. Chladným a temným tunelem z ghetta do chřtánu mrazivé mašinérie smrti
Marek Síbrt
Bukurešť III: Pivnice a knihkupectví ze starého dobrého světa. Vesnice uprostřed metropole
Snažte se vcítit za atmosféru mírné nedůvěry a nejistoty místních. Dostanete se k tomu krásnému, co vzniklo před začátkem komunistického teroru, nebo bylo obnoveno poté, kdy zmizel v propadlišti dějin. Snad navždy
Marek Síbrt
Bukurešť II: sledujte cenovky, nenechejte se ošidit, nefoťte a buďte kreativní
V Bukurešti se vrátíte do našich 90. let, kdy cizinci platili za vstup 5 marek a Češi 10 korun, i když marka byla za 15. Ocitnete se ve světě, kdy vás během chvilky po zjištění, že jste cizinec, budou chtít ošubat jako slepici
Marek Síbrt
Bukurešť: Liduprázdné bulváry, monumentální stavby a nasazené roušky. Město kontrastů
Stopy komunistické minulosti jsou v metropoli Rumunska stále nepřehlédnutelné. Pod tím zároveň pulsuje nový kapitalistický systém. Kontrasty na každém kroku.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky
Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...
Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu
Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...
Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky
Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...
Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus
Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...
- Počet článků 55
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1613x